Με τη Μνήμη Οδυσσέα ο Francois Hartog επιχειρεί να σκιαγραφήσει μια πολιτισμική ιστορία μακράς διαρκείας. Επιλέγει ως ξεναγούς και σημεία αναφοράς κάποιες μορφές «ταξιδιωτών», αρχίζοντας από τον Οδυσσέα, τον ήρωα που «πολλών ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνω». Θα τον ακολουθήσουν κι άλλοι ταξιδιώτες πραγματικοί ή φανταστικοί, που θα μας οδηγήσουν στην Αίγυπτο, στην καρδιά της Ελλάδας, στη Ρώμη και ολόγυρα στον κόσμο. Κανείς από αυτούς δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για τις ξένες σοφίες, μέσα στα συμφραζόμενά τους, στη γλώσσα που τις εκφράζουν. Το ταξίδι τους είναι κατ εικόνα της Οδύσσειας, η οποία, σύμφωνα με τον Emmanuel Levinas, «δεν ήταν παρά μια επιστροφή στο γενέθλιο νησί, μια αυτάρεσκη εμμονή στο Ίδιο, μια παραγνώριση του ’λλου».
?στόσο, τα ταξίδια αυτά ενσταλάζουν την αμφιβολία για τα επιτεύγματα των Ελλήνων όταν ανακαλύπτεται η αιγυπτιακή σοφία ή όταν η θριαμβεύουσα Ρώμη γίνεται κυρίαρχος της οικουμένης. Η πρώτη κοινωνία στον κόσμο που αποφάσισε ότι ο νόμος δεν έχει θεία προέλευση αλλά αποτελεί ανθρώπινη δημιουργία, η ελληνική πόλις, αυτοθεσμιζόμενη, επινόησε την ιστορία, την ιστορία που προσμετρά τη συνεισφορά των Ελλήνων πλάι σ' αυτές των άλλων πολιτισμών: μιλώντας για τον άλλον, επισκεπτόμενοι αυτόν, οι Έλληνες διερωτώνται, επιβεβαιώνονται ή αμφιβάλλουν για τον εαυτό τους, παραμένοντας ωστόσο κυρίαρχοι του παιχνιδιού.
Πρέσβεις βεβαιοτήτων ή σπορείς αμφιβολιών, οι ταξιδιώτες, αυτοί οι άνθρωποισύνορα, εκφράζουν πάντα την ανησυχία μιας ταυτότητας σε κρίση που την ακολουθεί το επανερχόμενο ερώτημα: ποιοι είμαστε εμείς, οι Έλληνες;
Με τη Μνήμη Οδυσσέα ο Francois Hartog επιχειρεί να σκιαγραφήσει μια πολιτισμική ιστορία μακράς διαρκείας. Επιλέγει ως ξεναγούς και σημεία αναφοράς κάποιες μορφές «ταξιδιωτών», αρχίζοντας από τον Οδυσσέα, τον ήρωα που «πολλών ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνω». Θα τον ακολουθήσουν κι άλλοι ταξιδιώτες πραγματικοί ή φανταστικοί, που θα μας οδηγήσουν στην Αίγυπτο, στην καρδιά της Ελλάδας, στη Ρώμη και ολόγυρα στον κόσμο. Κανείς από αυτούς δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για τις ξένες σοφίες, μέσα στα συμφραζόμενά τους, στη γλώσσα που τις εκφράζουν. Το ταξίδι τους είναι κατ εικόνα της Οδύσσειας, η οποία, σύμφωνα με τον Emmanuel Levinas, «δεν ήταν παρά μια επιστροφή στο γενέθλιο νησί, μια αυτάρεσκη εμμονή στο Ίδιο, μια παραγνώριση του ’λλου».
?στόσο, τα ταξίδια αυτά ενσταλάζουν την αμφιβολία για τα επιτεύγματα των Ελλήνων όταν ανακαλύπτεται η αιγυπτιακή σοφία ή όταν η θριαμβεύουσα Ρώμη γίνεται κυρίαρχος της οικουμένης. Η πρώτη κοινωνία στον κόσμο που αποφάσισε ότι ο νόμος δεν έχει θεία προέλευση αλλά αποτελεί ανθρώπινη δημιουργία, η ελληνική πόλις, αυτοθεσμιζόμενη, επινόησε την ιστορία, την ιστορία που προσμετρά τη συνεισφορά των Ελλήνων πλάι σ' αυτές των άλλων πολιτισμών: μιλώντας για τον άλλον, επισκεπτόμενοι αυτόν, οι Έλληνες διερωτώνται, επιβεβαιώνονται ή αμφιβάλλουν για τον εαυτό τους, παραμένοντας ωστόσο κυρίαρχοι του παιχνιδιού.
Πρέσβεις βεβαιοτήτων ή σπορείς αμφιβολιών, οι ταξιδιώτες, αυτοί οι άνθρωποισύνορα, εκφράζουν πάντα την ανησυχία μιας ταυτότητας σε κρίση που την ακολουθεί το επανερχόμενο ερώτημα: ποιοι είμαστε εμείς, οι Έλληνες;
ΜΝΗΜΗ ΟΔΥΣΣΕΑBKS.0037958BKS.0037958HARTOG FRANCOISHARTOG FRANCOISΙΣΤΟΡΙΚΑΚατηγορία: ΙΣΤΟΡΙΚΑ •HARTOG FRANCOIS στην κατηγορία ΙΣΤΟΡΙΚΑ ISBN: 960-449-020-6 Συγγραφέας: HARTOG FRANCOIS Εκδοτικός οίκος: ΣΑΒΒΑΛΑΣ Σειρά: ΑΡΧΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Σελίδες: 304 Διαστάσεις: 17Χ24 Ημερομηνία Έκδοσης: 2006 ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΟΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ Με τη Μνήμη Οδυσσέα ο Francois Hartog επιχειρεί να σκιαγραφήσει μια πολιτισμική ιστορία μακράς διαρκείας. Επιλέγει ως ξεναγούς και σημεία αναφοράς κάποιες μορφές «ταξιδιωτών», αρχίζοντας από τον Οδυσσέα, τον ήρωα που «πολλών ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνω». Θα τον ακολουθήσουν κι άλλοι ταξιδιώτες πραγματικοί ή φανταστικοί, που θα μας οδηγήσουν στην Αίγυπτο, στην καρδιά της Ελλάδας, στη Ρώμη και ολόγυρα στον κόσμο. Κανείς από αυτούς δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για τις ξένες σοφίες, μέσα στα συμφραζόμενά τους, στη γλώσσα που τις εκφράζουν. Το ταξίδι τους είναι κατ εικόνα της Οδύσσειας, η οποία, σύμφωνα με τον Emmanuel Levinas, «δεν ήταν παρά μια επιστροφή στο γενέθλιο νησί, μια αυτάρεσκη εμμονή στο Ίδιο, μια παραγνώριση του ’λλου». ?στόσο, τα ταξίδια αυτά ενσταλάζουν την αμφιβολία για τα επιτεύγματα των Ελλήνων όταν ανακαλύπτεται η αιγυπτιακή σοφία ή όταν η θριαμβεύουσα Ρώμη γίνεται κυρίαρχος της οικουμένης. Η πρώτη κοινωνία στον κόσμο που αποφάσισε ότι ο νόμος δεν έχει θεία προέλευση αλλά αποτελεί ανθρώπινη δημιουργία, η ελληνική πόλις, αυτοθεσμιζόμενη, επινόησε την ιστορία, την ιστορία που προσμετρά τη συνεισφορά των Ελλήνων πλάι σ' αυτές των άλλων πολιτισμών: μιλώντας για τον άλλον, επισκεπτόμενοι αυτόν, οι Έλληνες διερωτώνται, επιβεβαιώνονται ή αμφιβάλλουν για τον εαυτό τους, παραμένοντας ωστόσο κυρίαρχοι του παιχνιδιού. Πρέσβεις βεβαιοτήτων ή σπορείς αμφιβολιών, οι ταξιδιώτες, αυτοί οι άνθρωποισύνορα, εκφράζουν πάντα την ανησυχία μιας ταυτότητας σε κρίση που την ακολουθεί το επανερχόμενο ερώτημα: ποιοι είμαστε εμείς, οι Έλληνες; ΜΝΗΜΗ ΟΔΥΣΣΕΑ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση