Οι πολύ σύγχρονοι και (μετα)μοντέρνοι όροι «αφήγημα» και «αφήγηση» έχουν, όπως συνήθως συμβαίνει, αρχαία προέλευση. Η «αφήγησις» συναντάται κυρίως στους αλεξανδρινούς γραμματικούς και ρήτορες, ενώ το «αφήγημα» σε συγγραφείς της χριστιανικής εποχής. Οι δύο όροι στην εποχή μας συχνά χρησιμοποιούνται ως ταυτόσημοι και όχι μόνο στην καθομιλουμένη: εμφανίζονται στο λεξιλόγιο της ρητορικής ακόμα και των πολιτικών και των δημοσιογράφων. Στη σύγχρονη θεωρία λογοτεχνίας το αφήγημα ορίζεται ως το αποτέλεσμα της αφηγηματικής πράξης, συνήθως του πεζού λύγου, η έκθεση ή εξιστόρηση πραγματικών ή φανταστικών γεγονότων η αφήγηση σχεδόν ομοίως, ως η έκθεση πραγματικών ή φανταστικών γεγονότων με ορισμένο τρόπο: προφορικό ή γραπτό λόγο, εικόνα, κίνηση. Αντιστοιχούν το μεν αφήγημα στον γαλλικό όρο recit, ενώ η αφήγηση στον narration. Γενικά, δίχως η ταύτιση να είναι αδόκιμη, αφήγηση μπορεί να ορισθεί ως η διαδικασία του αφηγείσθαι και αφήγημα ως το τελικό προϊόν, συνήθως του γραπτού λόγου, ο οποίος όμως μπορεί να αναπαραχθεί και προφορικά. Η κάπως υποκειμενική αυτή αντίληψη, επιτρεπτή στη λογοτεχνία, έχει εμφανισθεί και στην ιστοριογραφία του δεύτερου μισού του 20ού αι. και εφεξής.
Η ελληνική θεατρολογία, παρότι έχει ήδη εμπλουτισθεί με έναν ικανό αριθμό μονογραφιών και σφαιρικών μελετών, εξακολουθεί να έχει ανάγκη από έρευνα και μελέτη πηγών. Ως πηγές νοούνται βέβαια τα αρχεία, τα αδημοσίευτα λανθάνοντα έργα, ο περιοδικός και ημερήσιος Τύπος, τα απομνημονεύματα, πίνακες, γλυπτά, επιγραφές, αλλά και οι μαγνητοσκοπήσεις πλέον στη σύγχρονη εποχή. Τα εστιασμένα σε κάποιο θεατρικό φαινόμενο μελετήματα θα μπορούσαν να ιδωθούν ως επιμέρους «αφηγήσεις»-συμβολές στη σύνθεση της συνολικής εικόνας, του σφαιρικού «αφηγήματος». Στον παρόντα τόμο έχουν συγκεντρωθεί έντεκα μελετήματα από τις έρευνες της συγγραφέως των τριών τελευταίων ετών.
Οι πολύ σύγχρονοι και (μετα)μοντέρνοι όροι «αφήγημα» και «αφήγηση» έχουν, όπως συνήθως συμβαίνει, αρχαία προέλευση. Η «αφήγησις» συναντάται κυρίως στους αλεξανδρινούς γραμματικούς και ρήτορες, ενώ το «αφήγημα» σε συγγραφείς της χριστιανικής εποχής. Οι δύο όροι στην εποχή μας συχνά χρησιμοποιούνται ως ταυτόσημοι και όχι μόνο στην καθομιλουμένη: εμφανίζονται στο λεξιλόγιο της ρητορικής ακόμα και των πολιτικών και των δημοσιογράφων. Στη σύγχρονη θεωρία λογοτεχνίας το αφήγημα ορίζεται ως το αποτέλεσμα της αφηγηματικής πράξης, συνήθως του πεζού λύγου, η έκθεση ή εξιστόρηση πραγματικών ή φανταστικών γεγονότων η αφήγηση σχεδόν ομοίως, ως η έκθεση πραγματικών ή φανταστικών γεγονότων με ορισμένο τρόπο: προφορικό ή γραπτό λόγο, εικόνα, κίνηση. Αντιστοιχούν το μεν αφήγημα στον γαλλικό όρο recit, ενώ η αφήγηση στον narration. Γενικά, δίχως η ταύτιση να είναι αδόκιμη, αφήγηση μπορεί να ορισθεί ως η διαδικασία του αφηγείσθαι και αφήγημα ως το τελικό προϊόν, συνήθως του γραπτού λόγου, ο οποίος όμως μπορεί να αναπαραχθεί και προφορικά. Η κάπως υποκειμενική αυτή αντίληψη, επιτρεπτή στη λογοτεχνία, έχει εμφανισθεί και στην ιστοριογραφία του δεύτερου μισού του 20ού αι. και εφεξής.
Η ελληνική θεατρολογία, παρότι έχει ήδη εμπλουτισθεί με έναν ικανό αριθμό μονογραφιών και σφαιρικών μελετών, εξακολουθεί να έχει ανάγκη από έρευνα και μελέτη πηγών. Ως πηγές νοούνται βέβαια τα αρχεία, τα αδημοσίευτα λανθάνοντα έργα, ο περιοδικός και ημερήσιος Τύπος, τα απομνημονεύματα, πίνακες, γλυπτά, επιγραφές, αλλά και οι μαγνητοσκοπήσεις πλέον στη σύγχρονη εποχή. Τα εστιασμένα σε κάποιο θεατρικό φαινόμενο μελετήματα θα μπορούσαν να ιδωθούν ως επιμέρους «αφηγήσεις»-συμβολές στη σύνθεση της συνολικής εικόνας, του σφαιρικού «αφηγήματος». Στον παρόντα τόμο έχουν συγκεντρωθεί έντεκα μελετήματα από τις έρευνες της συγγραφέως των τριών τελευταίων ετών.
ΑΦΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣBKS.0049249BKS.0049249ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗΠΕΤΡΑΚΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗΘΕΑΤΡΟΚατηγορία: ΘΕΑΤΡΟ •ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ στην κατηγορία ΘΕΑΤΡΟ ISBN: 978-960-322-542-3 Συγγραφέας: ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ Εκδοτικός οίκος: ΑΙΓΟΚΕΡΩΣ Σελίδες: 316 Διαστάσεις: 17Χ25 Ημερομηνία Έκδοσης: Σεπτέμβριος 2018 ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Οι πολύ σύγχρονοι και (μετα)μοντέρνοι όροι «αφήγημα» και «αφήγηση» έχουν, όπως συνήθως συμβαίνει, αρχαία προέλευση. Η «αφήγησις» συναντάται κυρίως στους αλεξανδρινούς γραμματικούς και ρήτορες, ενώ το «αφήγημα» σε συγγραφείς της χριστιανικής εποχής. Οι δύο όροι στην εποχή μας συχνά χρησιμοποιούνται ως ταυτόσημοι και όχι μόνο στην καθομιλουμένη: εμφανίζονται στο λεξιλόγιο της ρητορικής ακόμα και των πολιτικών και των δημοσιογράφων. Στη σύγχρονη θεωρία λογοτεχνίας το αφήγημα ορίζεται ως το αποτέλεσμα της αφηγηματικής πράξης, συνήθως του πεζού λύγου, η έκθεση ή εξιστόρηση πραγματικών ή φανταστικών γεγονότων η αφήγηση σχεδόν ομοίως, ως η έκθεση πραγματικών ή φανταστικών γεγονότων με ορισμένο τρόπο: προφορικό ή γραπτό λόγο, εικόνα, κίνηση. Αντιστοιχούν το μεν αφήγημα στον γαλλικό όρο recit, ενώ η αφήγηση στον narration. Γενικά, δίχως η ταύτιση να είναι αδόκιμη, αφήγηση μπορεί να ορισθεί ως η διαδικασία του αφηγείσθαι και αφήγημα ως το τελικό προϊόν, συνήθως του γραπτού λόγου, ο οποίος όμως μπορεί να αναπαραχθεί και προφορικά. Η κάπως υποκειμενική αυτή αντίληψη, επιτρεπτή στη λογοτεχνία, έχει εμφανισθεί και στην ιστοριογραφία του δεύτερου μισού του 20ού αι. και εφεξής. Η ελληνική θεατρολογία, παρότι έχει ήδη εμπλουτισθεί με έναν ικανό αριθμό μονογραφιών και σφαιρικών μελετών, εξακολουθεί να έχει ανάγκη από έρευνα και μελέτη πηγών. Ως πηγές νοούνται βέβαια τα αρχεία, τα αδημοσίευτα λανθάνοντα έργα, ο περιοδικός και ημερήσιος Τύπος, τα απομνημονεύματα, πίνακες, γλυπτά, επιγραφές, αλλά και οι μαγνητοσκοπήσεις πλέον στη σύγχρονη εποχή. Τα εστιασμένα σε κάποιο θεατρικό φαινόμενο μελετήματα θα μπορούσαν να ιδωθούν ως επιμέρους «αφηγήσεις»-συμβολές στη σύνθεση της συνολικής εικόνας, του σφαιρικού «αφηγήματος». Στον παρόντα τόμο έχουν συγκεντρωθεί έντεκα μελετήματα από τις έρευνες της συγγραφέως των τριών τελευταίων ετών. ΑΦΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση