ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ, ΠΟΛΙΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΠΕΝΤΕ ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ
Ο Καστοριάδης αναζητά σε όλο το έργο του, κυρίως όμως στην ύστερη φάση του, μία οντολογία του πολιτικού, η οποία, με βάση τη σύγχρονη ορολογία της κοινωνικής και πολιτικής θεωρίας, μπορεί να χαρακτηριστεί ως αντί-θεμελιωτική. Αν υπάρχει ένα μεταφυσικό στοιχείο στη σκέψη του, αυτό εξαντλείται στο πεδίο της δημοκρατικής εμμένειας και της αυτό-θέσμισης του πολιτικού. Ο δημοκρατικός λαός αυτό-συντίθεται χαοτικά, μαγματικά και απειροστικά, ως μία μορφή ανοικτότητας, εκλαμβάνοντας δημιουργικές και καταστροφικές εκφάνσεις. Για να ικανοποιήσει αυτήν την οντολογική συνθήκη, ο έλληνας κοινωνικός και πολιτικός στοχαστής καταφεύγει στη μυθολογική και ποιητική αντίληψη του ησιόδειου χάους, θέτοντας παράλληλα και μία ανθρωπογενετική αντίληψη του Δήμου, την οποία προσεγγίζει και διερευνά στο πεδίο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ο Καστοριάδης είναι ίσως ο μόνος νεωτερικός κοινωνικός στοχαστής που επιχειρεί να καταβυθιστεί εκ νέου στην παράδοση της δυτικής πολιτικής σκέψης και στο "ελληνικό πολιτικό φαντασιακό" ή, αλλιώς, στον "ελληνικό κόσμο", για να καταδείξει τη βαθύτερη οντολογική σχέση της δημοκρατίας με το θέατρο και τη φιλοσοφία.
Η συμβολή του στο πεδίο της σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής οντολογίας πρέπει έτσι να εκλαμβάνεται ως μοναδική και αν μη τι άλλο ως ριζοσπαστικά αναστοχαστική. Ωστόσο, η "ελληνική ιδιαιτερότητα" δεν πριμοδοτεί μία μορφή ελληνοκεντρισμού. Όπως διευκρινίζει ως επωδό, η αρχαία ελληνική δημοκρατία συνιστά μία σπερματική κατάσταση, που προσομοιώνει, με ένα συγκειμενικό και πολιτισμικό τρόπο, τη γένεση της δημοκρατικής οντολογίας, που οριοθετεί ως αμεσοδημοκρατία. Με αυτή την έννοια, ο Καστοριάδης θέτει τη νεωτερική δημοκρατία υπό την προοπτική μιας "φιλελεύθερης ολιγαρχίας" ή, αλλιώς, μιας "ψευδό-δημοκρατίας".
ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ, ΠΟΛΙΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΠΕΝΤΕ ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ
Ο Καστοριάδης αναζητά σε όλο το έργο του, κυρίως όμως στην ύστερη φάση του, μία οντολογία του πολιτικού, η οποία, με βάση τη σύγχρονη ορολογία της κοινωνικής και πολιτικής θεωρίας, μπορεί να χαρακτηριστεί ως αντί-θεμελιωτική. Αν υπάρχει ένα μεταφυσικό στοιχείο στη σκέψη του, αυτό εξαντλείται στο πεδίο της δημοκρατικής εμμένειας και της αυτό-θέσμισης του πολιτικού. Ο δημοκρατικός λαός αυτό-συντίθεται χαοτικά, μαγματικά και απειροστικά, ως μία μορφή ανοικτότητας, εκλαμβάνοντας δημιουργικές και καταστροφικές εκφάνσεις. Για να ικανοποιήσει αυτήν την οντολογική συνθήκη, ο έλληνας κοινωνικός και πολιτικός στοχαστής καταφεύγει στη μυθολογική και ποιητική αντίληψη του ησιόδειου χάους, θέτοντας παράλληλα και μία ανθρωπογενετική αντίληψη του Δήμου, την οποία προσεγγίζει και διερευνά στο πεδίο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ο Καστοριάδης είναι ίσως ο μόνος νεωτερικός κοινωνικός στοχαστής που επιχειρεί να καταβυθιστεί εκ νέου στην παράδοση της δυτικής πολιτικής σκέψης και στο "ελληνικό πολιτικό φαντασιακό" ή, αλλιώς, στον "ελληνικό κόσμο", για να καταδείξει τη βαθύτερη οντολογική σχέση της δημοκρατίας με το θέατρο και τη φιλοσοφία.
Η συμβολή του στο πεδίο της σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής οντολογίας πρέπει έτσι να εκλαμβάνεται ως μοναδική και αν μη τι άλλο ως ριζοσπαστικά αναστοχαστική. Ωστόσο, η "ελληνική ιδιαιτερότητα" δεν πριμοδοτεί μία μορφή ελληνοκεντρισμού. Όπως διευκρινίζει ως επωδό, η αρχαία ελληνική δημοκρατία συνιστά μία σπερματική κατάσταση, που προσομοιώνει, με ένα συγκειμενικό και πολιτισμικό τρόπο, τη γένεση της δημοκρατικής οντολογίας, που οριοθετεί ως αμεσοδημοκρατία. Με αυτή την έννοια, ο Καστοριάδης θέτει τη νεωτερική δημοκρατία υπό την προοπτική μιας "φιλελεύθερης ολιγαρχίας" ή, αλλιώς, μιας "ψευδό-δημοκρατίας".
ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣBKS.0363830BKS.0363830ΜΑΚΡΗΣ ΣΠΥΡΟΣΜΑΚΡΗΣ ΣΠΥΡΟΣΠΟΛΙΤΙΚΗΚατηγορία: ΠΟΛΙΤΙΚΗ •ΜΑΚΡΗΣ ΣΠΥΡΟΣ στην κατηγορία ΠΟΛΙΤΙΚΗ ISBN: 978-960-08-0968-8 Συγγραφέας: ΜΑΚΡΗΣ ΣΠΥΡΟΣ Εκδοτικός οίκος: ΣΙΔΕΡΗΣ Ι. Σελίδες: 130 Διαστάσεις: 12Χ21 Ημερομηνία Έκδοσης: Μάρτιος 2024 ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ, ΠΟΛΙΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΠΕΝΤΕ ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ Ο Καστοριάδης αναζητά σε όλο το έργο του, κυρίως όμως στην ύστερη φάση του, μία οντολογία του πολιτικού, η οποία, με βάση τη σύγχρονη ορολογία της κοινωνικής και πολιτικής θεωρίας, μπορεί να χαρακτηριστεί ως αντί-θεμελιωτική. Αν υπάρχει ένα μεταφυσικό στοιχείο στη σκέψη του, αυτό εξαντλείται στο πεδίο της δημοκρατικής εμμένειας και της αυτό-θέσμισης του πολιτικού. Ο δημοκρατικός λαός αυτό-συντίθεται χαοτικά, μαγματικά και απειροστικά, ως μία μορφή ανοικτότητας, εκλαμβάνοντας δημιουργικές και καταστροφικές εκφάνσεις. Για να ικανοποιήσει αυτήν την οντολογική συνθήκη, ο έλληνας κοινωνικός και πολιτικός στοχαστής καταφεύγει στη μυθολογική και ποιητική αντίληψη του ησιόδειου χάους, θέτοντας παράλληλα και μία ανθρωπογενετική αντίληψη του Δήμου, την οποία προσεγγίζει και διερευνά στο πεδίο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Ο Καστοριάδης είναι ίσως ο μόνος νεωτερικός κοινωνικός στοχαστής που επιχειρεί να καταβυθιστεί εκ νέου στην παράδοση της δυτικής πολιτικής σκέψης και στο "ελληνικό πολιτικό φαντασιακό" ή, αλλιώς, στον "ελληνικό κόσμο", για να καταδείξει τη βαθύτερη οντολογική σχέση της δημοκρατίας με το θέατρο και τη φιλοσοφία. Η συμβολή του στο πεδίο της σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής οντολογίας πρέπει έτσι να εκλαμβάνεται ως μοναδική και αν μη τι άλλο ως ριζοσπαστικά αναστοχαστική. Ωστόσο, η "ελληνική ιδιαιτερότητα" δεν πριμοδοτεί μία μορφή ελληνοκεντρισμού. Όπως διευκρινίζει ως επωδό, η αρχαία ελληνική δημοκρατία συνιστά μία σπερματική κατάσταση, που προσομοιώνει, με ένα συγκειμενικό και πολιτισμικό τρόπο, τη γένεση της δημοκρατικής οντολογίας, που οριοθετεί ως αμεσοδημοκρατία. Με αυτή την έννοια, ο Καστοριάδης θέτει τη νεωτερική δημοκρατία υπό την προοπτική μιας "φιλελεύθερης ολιγαρχίας" ή, αλλιώς, μιας "ψευδό-δημοκρατίας". ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση