Στο βιβλίο του Ο ερωτισμός, ο Μπατάιγ "ορίζει" τον ερωτισμό ως τη "μέχρι θανάτου επιδοκιμασία της ζωής". Τη σημασία της πρότασης υποψιάζεται όποιος έχει γνωρίσει έστω και ένα από τα λογοτεχνικά κείμενα του συνεχιστή της παράδοσης του Μαρκήσιου ντε Σαντ. Φυσικά, ο Μπατάιγ δεν είναι ο πρώτος που αναλαμβάνει να εξετάσει το ζήτημα του ερωτισμού, ίσως όμως είναι ο μόνος που το κάνει με τέτοια επιμονή, θέτοντάς το, μαζί με τον θάνατο, στο επίκεντρο της φιλοσοφίας του. Για τον Μπατάιγ, "το πεδίο του ερωτισμού είναι το πεδίο της βίας". Ιδέες και έννοιες όπως η γενική οικονομία, η δαπάνη, η κατανάλωση, η παράβαση, η θυσία, η κυριαρχία, συναντιούνται στο έργο του και συμπλέκονται, κατά τη δόμηση ενός "ακατάστατου" συστήματος που συνομιλεί με τη φιλοσοφία, την τέχνη, την ανθρωπολογία, τη θεολογία και την πολιτική. Ο Μπερτολούτσι αποκαλύπτει ότι διάβαζε Μπατάιγ όταν έγραφε το σενάριο για Το τελευταίο ταγκό στο Παρίσι. Μάλιστα, υπήρχε στο σενάριο και μία σκηνή απευθείας εμπνευσμένη από Το γαλάζιο του ουρανού, η οποία όμως δεν γυρίστηκε ποτέ. Από την άλλη πλευρά, ο Όσιμα, με την περιβόητη σκηνή του αβγού στην Αυτοκρατορία των αισθήσεων, έχει συνδεθεί αμέτρητες φορές, από τους μελετητές, με την Ιστορία του ματιού του Μπατάιγ. Όμως, ανάμεσα στις δύο ταινίες και τον Μπατάιγ υπάρχει μια σχέση, η οποία είναι σημαντικά ριζικότερη από τούτη την πρωταρχική που μόλις εμφανίσαμε.
Η παρούσα μελέτη υποστηρίζει ότι η κατανόηση της σκέψης του Μπατάιγ από τους Μπερτολούτσι και Όσιμα είναι τέτοια που καθορίζει τον τρόπο κινηματογραφικής κατασκευής των δύο ταινιών και ότι η λογική που διέπει τη σύνθεση των εικόνων τους είναι εμποτισμένη με στοιχεία της φιλοσοφίας του Μπατάιγ.
Στο βιβλίο του Ο ερωτισμός, ο Μπατάιγ "ορίζει" τον ερωτισμό ως τη "μέχρι θανάτου επιδοκιμασία της ζωής". Τη σημασία της πρότασης υποψιάζεται όποιος έχει γνωρίσει έστω και ένα από τα λογοτεχνικά κείμενα του συνεχιστή της παράδοσης του Μαρκήσιου ντε Σαντ. Φυσικά, ο Μπατάιγ δεν είναι ο πρώτος που αναλαμβάνει να εξετάσει το ζήτημα του ερωτισμού, ίσως όμως είναι ο μόνος που το κάνει με τέτοια επιμονή, θέτοντάς το, μαζί με τον θάνατο, στο επίκεντρο της φιλοσοφίας του. Για τον Μπατάιγ, "το πεδίο του ερωτισμού είναι το πεδίο της βίας". Ιδέες και έννοιες όπως η γενική οικονομία, η δαπάνη, η κατανάλωση, η παράβαση, η θυσία, η κυριαρχία, συναντιούνται στο έργο του και συμπλέκονται, κατά τη δόμηση ενός "ακατάστατου" συστήματος που συνομιλεί με τη φιλοσοφία, την τέχνη, την ανθρωπολογία, τη θεολογία και την πολιτική. Ο Μπερτολούτσι αποκαλύπτει ότι διάβαζε Μπατάιγ όταν έγραφε το σενάριο για Το τελευταίο ταγκό στο Παρίσι. Μάλιστα, υπήρχε στο σενάριο και μία σκηνή απευθείας εμπνευσμένη από Το γαλάζιο του ουρανού, η οποία όμως δεν γυρίστηκε ποτέ. Από την άλλη πλευρά, ο Όσιμα, με την περιβόητη σκηνή του αβγού στην Αυτοκρατορία των αισθήσεων, έχει συνδεθεί αμέτρητες φορές, από τους μελετητές, με την Ιστορία του ματιού του Μπατάιγ. Όμως, ανάμεσα στις δύο ταινίες και τον Μπατάιγ υπάρχει μια σχέση, η οποία είναι σημαντικά ριζικότερη από τούτη την πρωταρχική που μόλις εμφανίσαμε.
Η παρούσα μελέτη υποστηρίζει ότι η κατανόηση της σκέψης του Μπατάιγ από τους Μπερτολούτσι και Όσιμα είναι τέτοια που καθορίζει τον τρόπο κινηματογραφικής κατασκευής των δύο ταινιών και ότι η λογική που διέπει τη σύνθεση των εικόνων τους είναι εμποτισμένη με στοιχεία της φιλοσοφίας του Μπατάιγ.
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟBKS.0049356BKS.0049356ΠΟΥΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑΠΟΥΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑΤΕΧΝΕΣΚατηγορία: ΤΕΧΝΕΣ •ΠΟΥΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ στην κατηγορία ΤΕΧΝΕΣ ISBN: 978-960-322-688-8 Συγγραφέας: ΠΟΥΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ Εκδοτικός οίκος: ΑΙΓΟΚΕΡΩΣ Σειρά: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ Σελίδες: 226 Διαστάσεις: 17Χ24 Ημερομηνία Έκδοσης: Ιούνιος 2023 ΜΠΑΤΑΙΓ, ΜΠΕΡΤΟΛΟΥΤΣΙ, ΟΣΙΜΑ Στο βιβλίο του Ο ερωτισμός, ο Μπατάιγ "ορίζει" τον ερωτισμό ως τη "μέχρι θανάτου επιδοκιμασία της ζωής". Τη σημασία της πρότασης υποψιάζεται όποιος έχει γνωρίσει έστω και ένα από τα λογοτεχνικά κείμενα του συνεχιστή της παράδοσης του Μαρκήσιου ντε Σαντ. Φυσικά, ο Μπατάιγ δεν είναι ο πρώτος που αναλαμβάνει να εξετάσει το ζήτημα του ερωτισμού, ίσως όμως είναι ο μόνος που το κάνει με τέτοια επιμονή, θέτοντάς το, μαζί με τον θάνατο, στο επίκεντρο της φιλοσοφίας του. Για τον Μπατάιγ, "το πεδίο του ερωτισμού είναι το πεδίο της βίας". Ιδέες και έννοιες όπως η γενική οικονομία, η δαπάνη, η κατανάλωση, η παράβαση, η θυσία, η κυριαρχία, συναντιούνται στο έργο του και συμπλέκονται, κατά τη δόμηση ενός "ακατάστατου" συστήματος που συνομιλεί με τη φιλοσοφία, την τέχνη, την ανθρωπολογία, τη θεολογία και την πολιτική. Ο Μπερτολούτσι αποκαλύπτει ότι διάβαζε Μπατάιγ όταν έγραφε το σενάριο για Το τελευταίο ταγκό στο Παρίσι. Μάλιστα, υπήρχε στο σενάριο και μία σκηνή απευθείας εμπνευσμένη από Το γαλάζιο του ουρανού, η οποία όμως δεν γυρίστηκε ποτέ. Από την άλλη πλευρά, ο Όσιμα, με την περιβόητη σκηνή του αβγού στην Αυτοκρατορία των αισθήσεων, έχει συνδεθεί αμέτρητες φορές, από τους μελετητές, με την Ιστορία του ματιού του Μπατάιγ. Όμως, ανάμεσα στις δύο ταινίες και τον Μπατάιγ υπάρχει μια σχέση, η οποία είναι σημαντικά ριζικότερη από τούτη την πρωταρχική που μόλις εμφανίσαμε. Η παρούσα μελέτη υποστηρίζει ότι η κατανόηση της σκέψης του Μπατάιγ από τους Μπερτολούτσι και Όσιμα είναι τέτοια που καθορίζει τον τρόπο κινηματογραφικής κατασκευής των δύο ταινιών και ότι η λογική που διέπει τη σύνθεση των εικόνων τους είναι εμποτισμένη με στοιχεία της φιλοσοφίας του Μπατάιγ. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση