ISBN: 960-351-542-6 Συγγραφέας: ΦΑΝΑΡΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Εκδοτικός οίκος: ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ Σελίδες: 320 Διαστάσεις: 17x24 Ημερομηνία Έκδοσης: 2004 Το νέο βιβλίο του κ. Π. Φαναριώτη αποβλέπει στην ενημέρωση των αρμόδιων φορέων και των εκπαιδευτικών για τις σύγχρονες τάσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, όπως επίσης και για τους τρόπους προσαρμογής των εκπαιδευτικών συστημάτων και στρατηγικών στα δεδομένα της νέας οικονομίας και των νέων τεχνολογικών εξελίξεων. Η κεντρική ιδέα της νέας αντίληψης ως προς τον προορισμό και τη λειτουργία του σύγχρονου σχολικού περιβάλλοντος όπως παρουσιάζεται από τον συγγραφέα συνίσταται στη μετατόπιση του ενδιαφέροντος κατά την εξέλιξη της διδακτικής διαδικασίας από την καλλιέργεια της μνήμης στην καλλιέργεια και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικής φαντασίας των εκπαιδευομένων και από το διδάσκοντα στο διδασκόμενο. Το δεύτερο στοιχείο σημαίνει ότι το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής διαδικασίας πρέπει να στρέφεται προς τον εκπαιδευόμενο με την έννοια του τι μαθαίνει και πως το μαθαίνει. Ειδικότερα, περιγράφονται τα νέα συστήματα και στρατηγικές που εφαρμόζονται σήμερα διεθνώς με σκοπό την εξασφάλιση της ενεργού συμμετοχής των εκπαιδευομένων στη διαδικασία της μάθησης. Στα πλαίσια των νέων αντιλήψεων για τους σκοπούς της εκπαίδευσης, το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να οργανώνεται με τέτοιον τρόπο, ώστε να δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να αποκτούν το δικό τους γνωσιολογικό υπόβαθρο, μέσα από την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας, ώστε να καταστούν ελεύθερα, ενεργά, ευέλικτα, κριτικά σκεπτόμενα και δημιουργικά άτομα, ικανά να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του σύγχρονου και έντονα ανταγωνιστικού περιβάλλοντος. Για το σκοπό αυτό περιγράφονται οι ειδικές εκπαιδευτικές μέθοδοι, τις οποίες πρέπει οι εκπαιδευτικοί να ακολουθούν κατά τη διαδικασία της μάθησης, καθώς και οι τρόποι με τους οποίους οι νέες τεχνολογίες μπορεί να συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση. Στα τέσσερα τελευταία κεφάλαια ο συγγραφέας εξετάζει τα πραγματικά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει το σχολείο σήμερα και, με βάση τα πορίσματα σχετικών μελετών, διατυπώνει προτάσεις ως προς τα αναγκαία μέτρα πολιτικής τα οποία πρέπει να υιοθετηθούν. Το βιβλίο, πλήρως τεκμηριωμένο με βάση τις σύγχρονες επιστημονικές αντιλήψεις και τις διεθνώς αποδεκτές προσεγγίσεις, οι οποίες αφορούν στην οργάνωση και διεξαγωγή των σχετικών μαθησιακών διαδικασιών, αποτελεί απαραίτητο σύμβουλο και βοήθημα για τους φορείς οι οποίοι είναι αρμόδιοι για τον καθορισμό της εκπαιδευτικής πολιτικής, τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, οι οποίοι καθημερινώς αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της αποτελεσματικότερης οργάνωσης και διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τους σπουδαστές αλλά και τους γονείς.
|