Το περίφημο επίγραμμα πάνω στο ταφικό μνημείο, που περιεργάζονται οι Ποιμένες της Αρκαδίας, στον ομώνυμο πίνακα του Poussin, έχει, κατά την εικονολογία, δύο ερμηνείες: η πρώτη αναφέρεται στο νεκρό και σημαίνει "κι εγώ έζησα στην Αρκαδία" [να, όμως, τι απέμεινε από μένα]", ενώ η δεύτερη, που θεωρείται επικρατέστερη, αναφέρεται στο θάνατο και σημαίνει "υπάρχω ακόμη και στην Αρκαδία [αυτή τη γαλήνια ευδαίμονα και παραδεισένια χώρα]"! Σε κάθε περίπτωση η φράση έχει ως υπόστρωμα το συμβολισμό της ιδανικής εκείνης χώρας όπου κατά τον Πολύβιο κατοικούσαν μουσικοί και ποιητές και κατά τον Βιργίλιο οι άνθρωποι παραμέριζαν τις καθημερινές ασχολίες τους για να επιδοθούν στις ευγενέστερες των τεχνών. Και ασφαλώς δεν είναι τυχαίο ότι, πολλούς αιώνες αργότερα, απότοκος αυτών των αντιλήψεων υπήρχε ο αρκαδισμός, ως κίνημα τέχνης που ενέπνευσε τη φυσική απλότητα του ύφους σε αντίστοιχη με την πληθωρικότητα του μπαρόκ.
Στην Τρίπολη της εποχής του μεσοπολέμου δεν θα περίμενε να συναντήσει κανείς τέτοιους προβληματισμούς, τουλάχιστον ανάμεσα στην πλειοψηφία των κατοίκων της. Αλλά πολλές φορές συμβαίνει να συναντάς τον πυρήνα φιλοσοφικών αναζητήσεων - ασχημάτιστο και ακατέργαστο, πλην όμως ευδιάκριτο και αισθητό - στις εκφάνσεις του καθημερινού βίου των ανθρώπων. Αυτοί, λοιπόν, οι κοντινοί πρόγονοί μας, θιασώτες του βουκολικού βίου, που απ ολάμβαναν τις μέρες της σχόλης εκδράμοντας στα κατατόπια του φιλοπαίγμονος και ερωτοπαθούς Πάνα, προφανώς δεν εντρυφούσαν θεωρητικώς στον αρκαδισμό, είχαν όμως ενστικτωδώς ανακαλύψει τη χαρά και την απόλαυση που τους προσέφερε η επαφή τους με τη φύση.
Το περίφημο επίγραμμα πάνω στο ταφικό μνημείο, που περιεργάζονται οι Ποιμένες της Αρκαδίας, στον ομώνυμο πίνακα του Poussin, έχει, κατά την εικονολογία, δύο ερμηνείες: η πρώτη αναφέρεται στο νεκρό και σημαίνει "κι εγώ έζησα στην Αρκαδία" [να, όμως, τι απέμεινε από μένα]", ενώ η δεύτερη, που θεωρείται επικρατέστερη, αναφέρεται στο θάνατο και σημαίνει "υπάρχω ακόμη και στην Αρκαδία [αυτή τη γαλήνια ευδαίμονα και παραδεισένια χώρα]"! Σε κάθε περίπτωση η φράση έχει ως υπόστρωμα το συμβολισμό της ιδανικής εκείνης χώρας όπου κατά τον Πολύβιο κατοικούσαν μουσικοί και ποιητές και κατά τον Βιργίλιο οι άνθρωποι παραμέριζαν τις καθημερινές ασχολίες τους για να επιδοθούν στις ευγενέστερες των τεχνών. Και ασφαλώς δεν είναι τυχαίο ότι, πολλούς αιώνες αργότερα, απότοκος αυτών των αντιλήψεων υπήρχε ο αρκαδισμός, ως κίνημα τέχνης που ενέπνευσε τη φυσική απλότητα του ύφους σε αντίστοιχη με την πληθωρικότητα του μπαρόκ.
Στην Τρίπολη της εποχής του μεσοπολέμου δεν θα περίμενε να συναντήσει κανείς τέτοιους προβληματισμούς, τουλάχιστον ανάμεσα στην πλειοψηφία των κατοίκων της. Αλλά πολλές φορές συμβαίνει να συναντάς τον πυρήνα φιλοσοφικών αναζητήσεων - ασχημάτιστο και ακατέργαστο, πλην όμως ευδιάκριτο και αισθητό - στις εκφάνσεις του καθημερινού βίου των ανθρώπων. Αυτοί, λοιπόν, οι κοντινοί πρόγονοί μας, θιασώτες του βουκολικού βίου, που απ ολάμβαναν τις μέρες της σχόλης εκδράμοντας στα κατατόπια του φιλοπαίγμονος και ερωτοπαθούς Πάνα, προφανώς δεν εντρυφούσαν θεωρητικώς στον αρκαδισμό, είχαν όμως ενστικτωδώς ανακαλύψει τη χαρά και την απόλαυση που τους προσέφερε η επαφή τους με τη φύση.
ΕΠΙ ΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΠΑΝΟΣBKS.0674205BKS.0674205ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣΛΑΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑΚατηγορία: ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑ •ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ στην κατηγορία ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑ ISBN: 978-960-390-181-5 Συγγραφέας: ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Εκδοτικός οίκος: INTERBOOKS Σελίδες: 240 Ημερομηνία Έκδοσης: Φεβρουάριος 2007 Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΔΡΟΜΕΩΝ ΤΡΙΠΟΛΗΣ 1930-2000 Το περίφημο επίγραμμα πάνω στο ταφικό μνημείο, που περιεργάζονται οι Ποιμένες της Αρκαδίας, στον ομώνυμο πίνακα του Poussin, έχει, κατά την εικονολογία, δύο ερμηνείες: η πρώτη αναφέρεται στο νεκρό και σημαίνει "κι εγώ έζησα στην Αρκαδία" [να, όμως, τι απέμεινε από μένα]", ενώ η δεύτερη, που θεωρείται επικρατέστερη, αναφέρεται στο θάνατο και σημαίνει "υπάρχω ακόμη και στην Αρκαδία [αυτή τη γαλήνια ευδαίμονα και παραδεισένια χώρα]"! Σε κάθε περίπτωση η φράση έχει ως υπόστρωμα το συμβολισμό της ιδανικής εκείνης χώρας όπου κατά τον Πολύβιο κατοικούσαν μουσικοί και ποιητές και κατά τον Βιργίλιο οι άνθρωποι παραμέριζαν τις καθημερινές ασχολίες τους για να επιδοθούν στις ευγενέστερες των τεχνών. Και ασφαλώς δεν είναι τυχαίο ότι, πολλούς αιώνες αργότερα, απότοκος αυτών των αντιλήψεων υπήρχε ο αρκαδισμός, ως κίνημα τέχνης που ενέπνευσε τη φυσική απλότητα του ύφους σε αντίστοιχη με την πληθωρικότητα του μπαρόκ. Στην Τρίπολη της εποχής του μεσοπολέμου δεν θα περίμενε να συναντήσει κανείς τέτοιους προβληματισμούς, τουλάχιστον ανάμεσα στην πλειοψηφία των κατοίκων της. Αλλά πολλές φορές συμβαίνει να συναντάς τον πυρήνα φιλοσοφικών αναζητήσεων - ασχημάτιστο και ακατέργαστο, πλην όμως ευδιάκριτο και αισθητό - στις εκφάνσεις του καθημερινού βίου των ανθρώπων. Αυτοί, λοιπόν, οι κοντινοί πρόγονοί μας, θιασώτες του βουκολικού βίου, που απ ολάμβαναν τις μέρες της σχόλης εκδράμοντας στα κατατόπια του φιλοπαίγμονος και ερωτοπαθούς Πάνα, προφανώς δεν εντρυφούσαν θεωρητικώς στον αρκαδισμό, είχαν όμως ενστικτωδώς ανακαλύψει τη χαρά και την απόλαυση που τους προσέφερε η επαφή τους με τη φύση. ΕΠΙ ΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΠΑΝΟΣ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση