Κατηγορία:
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ •
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ στην κατηγορία ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ISBN: 978-960-6863-02-8
Συγγραφέας: ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ Εκδοτικός οίκος: ΤΟΠΟΣ Σελίδες: 308
Διαστάσεις: 17Χ24
Ημερομηνία Έκδοσης: Νοέμβριος 2008 ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Η Σχολική Ψυχολογία αποτελεί αυτόνομο κλάδο της ψυχολογίας, στόχος του οποίου είναι η παροχή αξιόπιστων ψυχολογικών υπηρεσιών στα πλαίσια του εκπαιδευτικού συστήματος, από επαγγελματίες σχολικούς ψυχολόγους με εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις τόσο στην ψυχολογία όσο και στην εκπαίδευση.
Στην Ελλάδα, η Σχολική Ψυχολογία έχει σύντομη ιστορία και, μέχρι στιγμής, εξαιρετικά μικρό εύρος απήχησης αλλά και νομοθετικής κατοχύρωσης.
Τα τελευταία χρόνια, επιστήμονες και επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο καταβάλλουν συστηματικές προσπάθειες για να δώσουν το στίγμα της Σχολικής Ψυχολογίας στη χώρα μας.
Οι συγγραφείς του τόμου, στην πλειονότητά τους πανεπιστημιακοί καθηγητές, συμβάλλουν στην εμβάθυνση του αντικειμένου, τονίζοντας το πολύτιμο των υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των πολλαπλών και πολυσύνθετων προβλημάτων της σύγχρονης εποχής.
Το βιβλίο Σχολική Ψυχολογία: Eφαρμογές στο σχολικό περιβάλλον απευθύνεται τόσο σε επαγγελματίες (σχολικούς ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς, στελέχη διοίκησης εκπαιδευτικού συστήματος κ.λπ.) όσο και στους αναγνώστες που ενδιαφέρονται για τη σύγχρονη γνώση στα πολλαπλά πεδία εφαρμογών της Σχολικής Ψυχολογίας.
Στο βιβλίο παρουσιάζονται θεματικές που αφορούν στη δραστηριοποίηση των σχολικών ψυχολόγων σε επίπεδο διάγνωσης αλλά και παρέμβασης. Συγκεκριμένα:
• Κεφάλαιο 1: Σχολική Ψυχολογία: ρόλοι και αρμοδιότητες στα πλαίσια σύγχρονων εκπαιδευτικών συστημάτων-Δ. Σ. Νικολόπουλος
Αναφορά στον επιστημονικό κλάδο της Σχολικής Ψυχολογίας και στο πολυδιάστατο έργο που προσφέρουν οι σχολικοί ψυχολόγοι, έχοντας μόνιμη παρουσία σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα.
• Κεφάλαιο 2: Προβολικές τεχνικές: η χρήση τους στην ψυχοδιαγνωστική αξιολόγηση παιδιών και εφήβων στα πλαίσια της κοινότητας του σχολείου-Ε. Συγκολλίτου
Το θεωρητικό υπόβαθρο που διέπει τις συνήθως χρησιμοποιούμενες προβολικές δοκιμασίες στην ψυχοδιαγνωστική αξιολόγηση.
• Κεφάλαιο 3: Εφαρμοσμένα παραδείγματα χρήσης προβολικών δοκιμασιών στην αξιολόγηση της συναισθηματικής κατάστασης παιδιών σχολικής ηλικίας-Δ. Νικολόπουλος, Κ. Χατήρα
Επιχειρεί την παρουσίαση των αποτελεσμάτων ενός μέρους τριών διαφορετικών πρωτοκόλλων χορήγησης προβολικών δοκιμασιών (του Thematic Apperception Test, των κηλίδων του Rorschach, και της ψυχοδυναμικής ανάλυσης παιδικών ζωγραφιών) μαθητών που παραπέμφθηκαν επειδή αντιμετώπιζαν προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς στο σχολείο.
• Κεφάλαιο 4: Εφαρμογές της Ορθολογιστικής-Συναισθηματικής Θεωρίας στον χώρο του σχολείου: το παράδειγμα αντιμετώπισης μιας περίπτωσης σχολικής φοβίας-Α. Στογιαννίδου
Περιγράφει τη χρήση της Ορθολογιστικής-Συναισθηματικής Θεωρίας (Rational Emotive Theory).
• Κεφάλαιο 5: Ψυχοκοινωνικά προβλήματα παιδιών-ψυχοκοινωνική παρέμβαση-Κ. Χατήρα
Περιγράφει βασικά ψυχοκοινωνικά προβλήματα που βιώνουν τα παιδιά της σχολικής ηλικίας και των γενικές αρχές που διέπουν τις ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις.
• Κεφάλαιο 6: Συμβουλευτικές παρεμβάσεις σε παιδιά που πενθούν-Α. Λεονταρή
Περιγράφονται οι συμβουλευτικές παρεμβάσεις σε παιδιά που πενθούν.
• Κεφάλαιο 7: Αντιμετώπιση και πρόληψη σχολικής βίας-Ι. Δημάκος
Παρουσιάζεται συνοπτικά το φαινόμενο της σχολικής βίας και ο τρόπος αντιμετώπισης και πρόληψής του.
Κεφάλαιο 8: Κακοποίηση-παραμέληση παιδιών στο οικογενειακό περιβάλλον. Ο ρόλος του σχολείου και των σχολικών ψυχολόγων-Ι. Μπίμπου-Νάκου
Μελετά το φαινόμενο της κακοποίησης-παραμέλησης των παιδιών στο οικογενειακό περιβάλλον.
• Κεφάλαιο 9: Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση: μια προσέγγιση πρόληψης και αντιμετώπισης των συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών των μαθητών στο σχολείο.-Μ. Πούλου
Περιγράφει τις συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες των μαθητών στο σχολείο, εστιάζοντας στα προγράμματα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης στα πλαίσια του σχολείου και της δραστηριοποίησης των εκπαιδευτικών και σχολικών ψυχολόγων.
• Κεφάλαιο 10: Παρεμβατικά προγράμματα στη σχολική κοινότητα: η εμπειρία του Κέντρου Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών-Χ. (Σίσσυ) Χατζηχρήστου, Π. Δημητροπούλου, Αικ. Λαμπροπούλου, Κ. Λυκιτσάκου
Επιχειρείται σύντομη αναφορά των σύγχρονων προσεγγίσεων που αφορούν στα παρεμβατικά προγράμματα στη σχολική κοινότητα.