ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΠΕΡΙΓΡΑΠΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΤΗΣ ΟΥΤΟΠΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Η βυζαντινή τέχνη ανέλαβε το δύσκολο έργο να μιλήσει για κάτι που δεν ανήκε στον επίγειο κόσμο, γνωρίζοντας ότι έπρεπε να το παρουσιάσει ως απουσία και να το εμφανίσει ως μη φανέρωση. Προκειμένου η εικονοποιΐα να μην απομειωθεί στη λατρεία της ύλης και σε μια κατάσταση ειδωλολατρίας, επιτελείται ταυτοχρόνως η παρουσία και η απουσία του Θεού, η παρουσία ως απουσία και η απουσία ως ομοιότητα. Μόνο έτσι θα μπορούσαμε να σκεφτούμε τη σχέση της εικόνας με την ιδέα της. Το μόνο στοιχείο σύγκλισης, που αφορά στη συνθήκη της ομοιότητας, περιορίζεται αποκλειστικά στο φως, στο χρώμα και το σχήμα, δηλαδή σε ιδιότητες που εκμεταλλεύθηκε η βυζαντινή τέχνη για να προσδιορίσει την εν λόγω συνθήκη ομοιότητας.
Η πιο απτή μαρτυρία του γεγονότος της αγνωσίας του Θεού μάς προσφέρεται από το αρχιτεκτόνημα της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, όπου και επιβεβαιώνεται η λειτουργία του φωτός να διεισδύει, ενώ το σκότος είναι διαρκώς παρόν, για να υποδηλωθεί πρωτίστως το ανυπέρβλητο της σοφίας του Θεού. Η λειτουργία του φωτός, δεν κάνει τίποτα άλλο από το να αποκαθιστά οτιδήποτε θα παραμείνει εν τέλει έξω από τη δυνατότητα του βλέμματος να δει και να έχει πρόσβαση σε αυτό. Το φως διασχίζει ολόκληρο το οικοδόμημα, είναι μια εντομή εντός του, αλλά δεν απευθύνεται σε ό,τι είναι ορατό. Αποτελεί μια εντομή για ό,τι θα παραμένει εκτός αυτού, καθότι αδιαπέραστο από το βλέμμα, στο μέτρο που αφορά στο σκότος της αγνωσίας. Το αποκρυπτόμενον αναφέρεται σε ό,τι είναι και θα παραμείνει αόρατο. Εντούτοις, η αισθητική εμπειρία του φωτός είναι εκεί παρούσα και το φως δεν υπάρχει για να αποκαλύψει αλλά για να υποδηλώσει το όριο πέρα από το οποίο η γνώση του Θεού δεν είναι προσπελάσιμη και γι αυτό ταυτίζεται με το σκότος.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΠΕΡΙΓΡΑΠΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΤΗΣ ΟΥΤΟΠΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Η βυζαντινή τέχνη ανέλαβε το δύσκολο έργο να μιλήσει για κάτι που δεν ανήκε στον επίγειο κόσμο, γνωρίζοντας ότι έπρεπε να το παρουσιάσει ως απουσία και να το εμφανίσει ως μη φανέρωση. Προκειμένου η εικονοποιΐα να μην απομειωθεί στη λατρεία της ύλης και σε μια κατάσταση ειδωλολατρίας, επιτελείται ταυτοχρόνως η παρουσία και η απουσία του Θεού, η παρουσία ως απουσία και η απουσία ως ομοιότητα. Μόνο έτσι θα μπορούσαμε να σκεφτούμε τη σχέση της εικόνας με την ιδέα της. Το μόνο στοιχείο σύγκλισης, που αφορά στη συνθήκη της ομοιότητας, περιορίζεται αποκλειστικά στο φως, στο χρώμα και το σχήμα, δηλαδή σε ιδιότητες που εκμεταλλεύθηκε η βυζαντινή τέχνη για να προσδιορίσει την εν λόγω συνθήκη ομοιότητας.
Η πιο απτή μαρτυρία του γεγονότος της αγνωσίας του Θεού μάς προσφέρεται από το αρχιτεκτόνημα της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, όπου και επιβεβαιώνεται η λειτουργία του φωτός να διεισδύει, ενώ το σκότος είναι διαρκώς παρόν, για να υποδηλωθεί πρωτίστως το ανυπέρβλητο της σοφίας του Θεού. Η λειτουργία του φωτός, δεν κάνει τίποτα άλλο από το να αποκαθιστά οτιδήποτε θα παραμείνει εν τέλει έξω από τη δυνατότητα του βλέμματος να δει και να έχει πρόσβαση σε αυτό. Το φως διασχίζει ολόκληρο το οικοδόμημα, είναι μια εντομή εντός του, αλλά δεν απευθύνεται σε ό, τι είναι ορατό. Αποτελεί μια εντομή για ό, τι θα παραμένει εκτός αυτού, καθότι αδιαπέραστο από το βλέμμα, στο μέτρο που αφορά στο σκότος της αγνωσίας. Το αποκρυπτόμενον αναφέρεται σε ό, τι είναι και θα παραμείνει αόρατο. Εντούτοις, η αισθητική εμπειρία του φωτός είναι εκεί παρούσα και το φως δεν υπάρχει για να αποκαλύψει αλλά για να υποδηλώσει το όριο πέρα από το οποίο η γνώση του Θεού δεν είναι προσπελάσιμη και γι αυτό ταυτίζεται με το σκότος.
ΦΩΤΕΙΝΗ ΚΡΥΠΤΟΤΗΤΑBKS.0470135BKS.0470135ΜΕΡΑΝΤΖΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Δ.ΜΕΡΑΝΤΖΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Δ.ΤΕΧΝΕΣΚατηγορία: ΤΕΧΝΕΣ •ΜΕΡΑΝΤΖΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Δ. στην κατηγορία ΤΕΧΝΕΣ ISBN: 978-960-6880-87-2 Συγγραφέας: ΜΕΡΑΝΤΖΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Δ. Εκδοτικός οίκος: ΣΜΙΛΗ Σελίδες: 348 Διαστάσεις: 20, 5Χ14 Ημερομηνία Έκδοσης: Νοέμβριος 2018 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΠΕΡΙΓΡΑΠΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΤΗΣ ΟΥΤΟΠΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ Η βυζαντινή τέχνη ανέλαβε το δύσκολο έργο να μιλήσει για κάτι που δεν ανήκε στον επίγειο κόσμο, γνωρίζοντας ότι έπρεπε να το παρουσιάσει ως απουσία και να το εμφανίσει ως μη φανέρωση. Προκειμένου η εικονοποιΐα να μην απομειωθεί στη λατρεία της ύλης και σε μια κατάσταση ειδωλολατρίας, επιτελείται ταυτοχρόνως η παρουσία και η απουσία του Θεού, η παρουσία ως απουσία και η απουσία ως ομοιότητα. Μόνο έτσι θα μπορούσαμε να σκεφτούμε τη σχέση της εικόνας με την ιδέα της. Το μόνο στοιχείο σύγκλισης, που αφορά στη συνθήκη της ομοιότητας, περιορίζεται αποκλειστικά στο φως, στο χρώμα και το σχήμα, δηλαδή σε ιδιότητες που εκμεταλλεύθηκε η βυζαντινή τέχνη για να προσδιορίσει την εν λόγω συνθήκη ομοιότητας. Η πιο απτή μαρτυρία του γεγονότος της αγνωσίας του Θεού μάς προσφέρεται από το αρχιτεκτόνημα της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, όπου και επιβεβαιώνεται η λειτουργία του φωτός να διεισδύει, ενώ το σκότος είναι διαρκώς παρόν, για να υποδηλωθεί πρωτίστως το ανυπέρβλητο της σοφίας του Θεού. Η λειτουργία του φωτός, δεν κάνει τίποτα άλλο από το να αποκαθιστά οτιδήποτε θα παραμείνει εν τέλει έξω από τη δυνατότητα του βλέμματος να δει και να έχει πρόσβαση σε αυτό. Το φως διασχίζει ολόκληρο το οικοδόμημα, είναι μια εντομή εντός του, αλλά δεν απευθύνεται σε ό, τι είναι ορατό. Αποτελεί μια εντομή για ό, τι θα παραμένει εκτός αυτού, καθότι αδιαπέραστο από το βλέμμα, στο μέτρο που αφορά στο σκότος της αγνωσίας. Το αποκρυπτόμενον αναφέρεται σε ό, τι είναι και θα παραμείνει αόρατο. Εντούτοις, η αισθητική εμπειρία του φωτός είναι εκεί παρούσα και το φως δεν υπάρχει για να αποκαλύψει αλλά για να υποδηλώσει το όριο πέρα από το οποίο η γνώση του Θεού δεν είναι προσπελάσιμη και γι αυτό ταυτίζεται με το σκότος. ΦΩΤΕΙΝΗ ΚΡΥΠΤΟΤΗΤΑ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση