ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, ΜΟΝΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙΔΕΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στο σταυρό, στο σπαθί και στο στέμμα, δηλαδή την ορθοδοξία, το μεγαλοϊδεατισμό και τη μοναρχία στην Ελλάδα; Η τριγωνική αυτή σχέση θα μπορούσε, με λίγα λόγια να διατυπωθεί ως εξής: Επειδή το νεοελληνικό κράτος ήταν το πρώτο κράτος εθνικού τύπου σ' όλη την Ανατολή, ''από την Αδριατική ως τον κόλπο της Βεγγάλης'', η αναγκαία πολιτική μορφή της ύπαρξής του δε μπορούσε να είναι άλλη από την αβασίλευτη δημοκρατία. Γιατί η κληρονομική μοναρχία προϋπόθετε την ανάπτυξη του φεουδαλισμού, ενώ η νεοελληνική κοινωνία πρόκυψε από τους κόλπους του ασιατικού τρόπου παραγωγής. Κι όπως ο προκατακλυσμιαίος αυτός κοινωνικός σχηματισμός μπορούσε να διαλυθεί αποκλειστικά μέσα στο σύγχρονο καπιταλισμό, ποτέ μέσα στη μεσαιωνική φεουδαρχία, έτσι και το πολιτικό του εποικοδόμημα, ο ανατολικός δεσποτισμός, δεν ήταν δυνατό να εξαφανιστεί μέσα στην απόλυτη ή συνταγματική μοναρχία, αλλά μοναδικά μέσα στην αστική, την πολιτική δημοκρατία.
Η πολιτική δημοκρατία όμως, προαπαιτεί την ολοκλήρωση της αστικοδημοκρατικής επανάστασης, που προϋποθέτει, με τη σειρά της, την πλήρη ανάπτυξη της φεουδαρχίας. Έτσι έγινε αναπόφευκτη στην Ελλάδα η εγκαθίδρυση της μοναρχίας, που αδυνατούσε, ωστόσο, να εκφράσει την αστική ενότητα του ελληνικού έθνους, τον εθνικό συγκεντρωτισμό. Και την ιδεατή ανταύγεια αυτής της ανημποριάς αντανακλούσε ο μεγαλοϊδεατισμός, η Μεγάλη Ιδέα. Αλλά στην αφετηρία της εξέλιξης αυτών των μεγεθών βρίσκονταν οι ασιατικές καταβολές της νεοελληνικής κοινωνίας, που το πνευματικό τους άρωμα αποτελεί η ορθοδοξία. Αυτή, συνεπώς, αντιπροσωπεύει την ιδεολογική σταθερά της αλγεβρικής εξίσωσης, που μεταβλητές της παριστούν οι μεγαλοϊδεατισμός και η μοναρχία, εξίσωσης που τους τρεις όρους της επιχειρεί να κατατάξει αυτή η πραγματεία. Το εξαγόμενο είναι ότι μόνο μια χώρα της Ανατολής μπόρεσε να ξεφύγει από το ιστορικό αυτό πεπρωμένο, χωρίς να μεταπέσει στον "κολλεκτιβιστικό" ολοκληρωτισμό.
ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, ΜΟΝΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙΔΕΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στο σταυρό, στο σπαθί και στο στέμμα, δηλαδή την ορθοδοξία, το μεγαλοϊδεατισμό και τη μοναρχία στην Ελλάδα; Η τριγωνική αυτή σχέση θα μπορούσε, με λίγα λόγια να διατυπωθεί ως εξής: Επειδή το νεοελληνικό κράτος ήταν το πρώτο κράτος εθνικού τύπου σ' όλη την Ανατολή, ''από την Αδριατική ως τον κόλπο της Βεγγάλης'', η αναγκαία πολιτική μορφή της ύπαρξής του δε μπορούσε να είναι άλλη από την αβασίλευτη δημοκρατία. Γιατί η κληρονομική μοναρχία προϋπόθετε την ανάπτυξη του φεουδαλισμού, ενώ η νεοελληνική κοινωνία πρόκυψε από τους κόλπους του ασιατικού τρόπου παραγωγής. Κι όπως ο προκατακλυσμιαίος αυτός κοινωνικός σχηματισμός μπορούσε να διαλυθεί αποκλειστικά μέσα στο σύγχρονο καπιταλισμό, ποτέ μέσα στη μεσαιωνική φεουδαρχία, έτσι και το πολιτικό του εποικοδόμημα, ο ανατολικός δεσποτισμός, δεν ήταν δυνατό να εξαφανιστεί μέσα στην απόλυτη ή συνταγματική μοναρχία, αλλά μοναδικά μέσα στην αστική, την πολιτική δημοκρατία.
Η πολιτική δημοκρατία όμως, προαπαιτεί την ολοκλήρωση της αστικοδημοκρατικής επανάστασης, που προϋποθέτει, με τη σειρά της, την πλήρη ανάπτυξη της φεουδαρχίας. Έτσι έγινε αναπόφευκτη στην Ελλάδα η εγκαθίδρυση της μοναρχίας, που αδυνατούσε, ωστόσο, να εκφράσει την αστική ενότητα του ελληνικού έθνους, τον εθνικό συγκεντρωτισμό. Και την ιδεατή ανταύγεια αυτής της ανημποριάς αντανακλούσε ο μεγαλοϊδεατισμός, η Μεγάλη Ιδέα. Αλλά στην αφετηρία της εξέλιξης αυτών των μεγεθών βρίσκονταν οι ασιατικές καταβολές της νεοελληνικής κοινωνίας, που το πνευματικό τους άρωμα αποτελεί η ορθοδοξία. Αυτή, συνεπώς, αντιπροσωπεύει την ιδεολογική σταθερά της αλγεβρικής εξίσωσης, που μεταβλητές της παριστούν οι μεγαλοϊδεατισμός και η μοναρχία, εξίσωσης που τους τρεις όρους της επιχειρεί να κατατάξει αυτή η πραγματεία. Το εξαγόμενο είναι ότι μόνο μια χώρα της Ανατολής μπόρεσε να ξεφύγει από το ιστορικό αυτό πεπρωμένο, χωρίς να μεταπέσει στον "κολλεκτιβιστικό" ολοκληρωτισμό.
Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟ ΣΠΑΘΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΕΜΜΑBKS.0945042BKS.0945042ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΛΥΣΑΝΔΡΟΣΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΛΥΣΑΝΔΡΟΣΙΣΤΟΡΙΚΑΚατηγορία: ΙΣΤΟΡΙΚΑ •ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΛΥΣΑΝΔΡΟΣ στην κατηγορία ΙΣΤΟΡΙΚΑ ISBN: 978-960-6815-84-3 Συγγραφέας: ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΛΥΣΑΝΔΡΟΣ Εκδοτικός οίκος: BOOKSTARS Σελίδες: 265 Διαστάσεις: 18Χ25 Ημερομηνία Έκδοσης: Μάιος 2012 ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, ΜΟΝΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙΔΕΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στο σταυρό, στο σπαθί και στο στέμμα, δηλαδή την ορθοδοξία, το μεγαλοϊδεατισμό και τη μοναρχία στην Ελλάδα; Η τριγωνική αυτή σχέση θα μπορούσε, με λίγα λόγια να διατυπωθεί ως εξής: Επειδή το νεοελληνικό κράτος ήταν το πρώτο κράτος εθνικού τύπου σ' όλη την Ανατολή, ''από την Αδριατική ως τον κόλπο της Βεγγάλης'', η αναγκαία πολιτική μορφή της ύπαρξής του δε μπορούσε να είναι άλλη από την αβασίλευτη δημοκρατία. Γιατί η κληρονομική μοναρχία προϋπόθετε την ανάπτυξη του φεουδαλισμού, ενώ η νεοελληνική κοινωνία πρόκυψε από τους κόλπους του ασιατικού τρόπου παραγωγής. Κι όπως ο προκατακλυσμιαίος αυτός κοινωνικός σχηματισμός μπορούσε να διαλυθεί αποκλειστικά μέσα στο σύγχρονο καπιταλισμό, ποτέ μέσα στη μεσαιωνική φεουδαρχία, έτσι και το πολιτικό του εποικοδόμημα, ο ανατολικός δεσποτισμός, δεν ήταν δυνατό να εξαφανιστεί μέσα στην απόλυτη ή συνταγματική μοναρχία, αλλά μοναδικά μέσα στην αστική, την πολιτική δημοκρατία. Η πολιτική δημοκρατία όμως, προαπαιτεί την ολοκλήρωση της αστικοδημοκρατικής επανάστασης, που προϋποθέτει, με τη σειρά της, την πλήρη ανάπτυξη της φεουδαρχίας. Έτσι έγινε αναπόφευκτη στην Ελλάδα η εγκαθίδρυση της μοναρχίας, που αδυνατούσε, ωστόσο, να εκφράσει την αστική ενότητα του ελληνικού έθνους, τον εθνικό συγκεντρωτισμό. Και την ιδεατή ανταύγεια αυτής της ανημποριάς αντανακλούσε ο μεγαλοϊδεατισμός, η Μεγάλη Ιδέα. Αλλά στην αφετηρία της εξέλιξης αυτών των μεγεθών βρίσκονταν οι ασιατικές καταβολές της νεοελληνικής κοινωνίας, που το πνευματικό τους άρωμα αποτελεί η ορθοδοξία. Αυτή, συνεπώς, αντιπροσωπεύει την ιδεολογική σταθερά της αλγεβρικής εξίσωσης, που μεταβλητές της παριστούν οι μεγαλοϊδεατισμός και η μοναρχία, εξίσωσης που τους τρεις όρους της επιχειρεί να κατατάξει αυτή η πραγματεία. Το εξαγόμενο είναι ότι μόνο μια χώρα της Ανατολής μπόρεσε να ξεφύγει από το ιστορικό αυτό πεπρωμένο, χωρίς να μεταπέσει στον "κολλεκτιβιστικό" ολοκληρωτισμό. Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟ ΣΠΑΘΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΕΜΜΑ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση