Η ιστορία των νεότερων χρόνων της Καλύμνου, δηλαδή στους αιώνες της ιπποτοκρατίας (1314-1523) και της τουρκοκρατίας (1523-1912), είναι ιστορία κοινωνικών αγώνων και ταξικών συγκρούσεων.
Τα «προνόμια» του λαού στην υγεία, την παιδεία και την πολιτική εκπροσώπηση κατοχυρώθηκαν από την εποχή των ιπποτών, αναγνωρίστηκαν επί τουρκοκρατίας και θεσμοποιήθηκαν από τη δημογεροντία Καλύμνου, υποχρεωτικά, ως κοινωνική πολιτική.
Η κυριαρχία της ιεράς μονής του Αγίου Θεολόγου Πάτμου στην Κάλυμνο με το μονοπώλιο των ελαιοτριβείων (12ος-19ος αι.) έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της Καλύμνου και στην πορεία της οικονομίας του νησιού.
Κρίσιμες φάσεις της ιστορίας των νεότερων χρόνων της Καλύμνου ήταν ο εμφύλιος πόλεμος που προκάλεσαν οι καταχρήσεις, το 1837, και η εν γένει πολιτική των δημογερόντων, και ακολούθως η μορφωτική επανάσταση στα 1840-1841.
Η δημογεροντία Καλύμνου, μετά από βίο αιώνων, υποχρεώθηκε το 1896 να συντάξει τον «Κανονισμό Λειτουργίας της Δημογεροντίας» (Συνταγματικό Χάρτη) και να θεσμοθετήσει τη λαϊκή κυριαρχία και ένα καθεστώς δημοκρατίας με ανθρώπινο πρόσωπο.
«Ο εκπαιδευτικός και μορφωτικός οίστρος των Καλυμνίων, το πάθος για τα γράμματα και τις τέχνες (Ζωγραφική, Γλυπτική, Μουσική κ.λπ.), που γεννιέται και εκτινάσσεται στα μέσα του 19ου αι., θα συνεχιστεί και στον 20ό αι. με σταδιακά αυξανόμενη ένταση. Αυτά τα εκατό χρόνια (μέσα του 19ου - μέσα 20ού αι.) η Καλυμνιά μάνα, με την αποφασιστικότητά της και τη δίψα της για παιδεία, θα γίνει η κοινωνική δύναμη που θα ωθήσει τα λαϊκά στρώματα στην κατάκτηση της παιδείας και θα τα ανεβάσει ακόμη και στα δυσπρόσιτα υψώματα της επιστημονικής μόρφωσης. Οι αγράμματες Καλυμνιές μάνες φτωχών οικογενειών αναλάμβαναν την πρωτοβουλία να μορφώσουν τα παιδιά τους. Πρώτα πρώτα η γυμνασιακού επιπέδου μόρφωση αναγνωρίστηκε ως αναφαίρετο δικαίωμα αγοριών και κοριτσιών, αδιακρίτως, με την καθολική αποδοχή της κοινωνίας, κόντρα στα πρότυπα που υιοθετούσε και προσπαθούσε να κρατήσει σε ισχύ η άρχουσα τάξη, η οποία για τα παιδιά της φρόντισε ιδιαίτερα ώστε να κατακτήσουν μόρφωση και παιδεία, αλλά για τις λαϊκές τάξεις δεν έδειχνε καθόλου την ίδια προθυμία».
• Η ιστορία των νεότερων χρόνων της Καλύμνου, δηλαδή στους αιώνες της ιπποτοκρατίας (1314-1523) και της τουρκοκρατίας (1523-1912), είναι ιστορία κοινωνικών αγώνων και ταξικών συγκρούσεων.
• Τα «προνόμια» του λαού στην υγεία, την παιδεία και την πολιτική εκπροσώπηση κατοχυρώθηκαν από την εποχή των ιπποτών, αναγνωρίστηκαν επί τουρκοκρατίας και θεσμοποιήθηκαν από τη δημογεροντία Καλύμνου, υποχρεωτικά, ως κοινωνική πολιτική.
• Η κυριαρχία της ιεράς μονής του Αγίου Θεολόγου Πάτμου στην Κάλυμνο με το μονοπώλιο των ελαιοτριβείων (12ος-19ος αι.) έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της Καλύμνου και στην πορεία της οικονομίας του νησιού.
• Κρίσιμες φάσεις της ιστορίας των νεότερων χρόνων της Καλύμνου ήταν ο εμφύλιος πόλεμος που προκάλεσαν οι καταχρήσεις, το 1837, και η εν γένει πολιτική των δημογερόντων, και ακολούθως η μορφωτική επανάσταση στα 1840-1841.
• Η δημογεροντία Καλύμνου, μετά από βίο αιώνων, υποχρεώθηκε το 1896 να συντάξει τον «Κανονισμό Λειτουργίας της Δημογεροντίας» (Συνταγματικό Χάρτη) και να θεσμοθετήσει τη λαϊκή κυριαρχία και ένα καθεστώς δημοκρατίας με ανθρώπινο πρόσωπο.
«Ο εκπαιδευτικός και μορφωτικός οίστρος των Καλυμνίων, το πάθος για τα γράμματα και τις τέχνες (Ζωγραφική, Γλυπτική, Μουσική κ.λπ.), που γεννιέται και εκτινάσσεται στα μέσα του 19ου αι., θα συνεχιστεί και στον 20ό αι. με σταδιακά αυξανόμενη ένταση. Αυτά τα εκατό χρόνια (μέσα του 19ου - μέσα 20ού αι.) η Καλυμνιά μάνα, με την αποφασιστικότητά της και τη δίψα της για παιδεία, θα γίνει η κοινωνική δύναμη που θα ωθήσει τα λαϊκά στρώματα στην κατάκτηση της παιδείας και θα τα ανεβάσει ακόμη και στα δυσπρόσιτα υψώματα της επιστημονικής μόρφωσης. Οι αγράμματες Καλυμνιές μάνες φτωχών οικογενειών αναλάμβαναν την πρωτοβουλία να μορφώσουν τα παιδιά τους. Πρώτα πρώτα η γυμνασιακού επιπέδου μόρφωση αναγνωρίστηκε ως αναφαίρετο δικαίωμα αγοριών και κοριτσιών, αδιακρίτως, με την καθολική αποδοχή της κοινωνίας, κόντρα στα πρότυπα που υιοθετούσε και προσπαθούσε να κρατήσει σε ισχύ η άρχουσα τάξη, η οποία για τα παιδιά της φρόντισε ιδιαίτερα ώστε να κατακτήσουν μόρφωση και παιδεία, αλλά για τις λαϊκές τάξεις δεν έδειχνε καθόλου την ίδια προθυμία».
ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥBKS.0022834BKS.0022834ΤΡΙΚΟΙΛΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣΤΡΙΚΟΙΛΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣΙΣΤΟΡΙΚΑΚατηγορία: ΙΣΤΟΡΙΚΑ •ΤΡΙΚΟΙΛΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ στην κατηγορία ΙΣΤΟΡΙΚΑ ISBN: 978-960-14-1606-9 Συγγραφέας: ΤΡΙΚΟΙΛΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ Εκδοτικός οίκος: Α. Α. ΛΙΒΑΝΗΣ Σελίδες: 462 Ημερομηνία Έκδοσης: Οκτώβριος 2007 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΡΩΜΑΤΩΣΗ • Η ιστορία των νεότερων χρόνων της Καλύμνου, δηλαδή στους αιώνες της ιπποτοκρατίας (1314-1523) και της τουρκοκρατίας (1523-1912), είναι ιστορία κοινωνικών αγώνων και ταξικών συγκρούσεων. • Τα «προνόμια» του λαού στην υγεία, την παιδεία και την πολιτική εκπροσώπηση κατοχυρώθηκαν από την εποχή των ιπποτών, αναγνωρίστηκαν επί τουρκοκρατίας και θεσμοποιήθηκαν από τη δημογεροντία Καλύμνου, υποχρεωτικά, ως κοινωνική πολιτική. • Η κυριαρχία της ιεράς μονής του Αγίου Θεολόγου Πάτμου στην Κάλυμνο με το μονοπώλιο των ελαιοτριβείων (12ος-19ος αι.) έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της Καλύμνου και στην πορεία της οικονομίας του νησιού. • Κρίσιμες φάσεις της ιστορίας των νεότερων χρόνων της Καλύμνου ήταν ο εμφύλιος πόλεμος που προκάλεσαν οι καταχρήσεις, το 1837, και η εν γένει πολιτική των δημογερόντων, και ακολούθως η μορφωτική επανάσταση στα 1840-1841. • Η δημογεροντία Καλύμνου, μετά από βίο αιώνων, υποχρεώθηκε το 1896 να συντάξει τον «Κανονισμό Λειτουργίας της Δημογεροντίας» (Συνταγματικό Χάρτη) και να θεσμοθετήσει τη λαϊκή κυριαρχία και ένα καθεστώς δημοκρατίας με ανθρώπινο πρόσωπο. «Ο εκπαιδευτικός και μορφωτικός οίστρος των Καλυμνίων, το πάθος για τα γράμματα και τις τέχνες (Ζωγραφική, Γλυπτική, Μουσική κ.λπ.), που γεννιέται και εκτινάσσεται στα μέσα του 19ου αι., θα συνεχιστεί και στον 20ό αι. με σταδιακά αυξανόμενη ένταση. Αυτά τα εκατό χρόνια (μέσα του 19ου - μέσα 20ού αι.) η Καλυμνιά μάνα, με την αποφασιστικότητά της και τη δίψα της για παιδεία, θα γίνει η κοινωνική δύναμη που θα ωθήσει τα λαϊκά στρώματα στην κατάκτηση της παιδείας και θα τα ανεβάσει ακόμη και στα δυσπρόσιτα υψώματα της επιστημονικής μόρφωσης. Οι αγράμματες Καλυμνιές μάνες φτωχών οικογενειών αναλάμβαναν την πρωτοβουλία να μορφώσουν τα παιδιά τους. Πρώτα πρώτα η γυμνασιακού επιπέδου μόρφωση αναγνωρίστηκε ως αναφαίρετο δικαίωμα αγοριών και κοριτσιών, αδιακρίτως, με την καθολική αποδοχή της κοινωνίας, κόντρα στα πρότυπα που υιοθετούσε και προσπαθούσε να κρατήσει σε ισχύ η άρχουσα τάξη, η οποία για τα παιδιά της φρόντισε ιδιαίτερα ώστε να κατακτήσουν μόρφωση και παιδεία, αλλά για τις λαϊκές τάξεις δεν έδειχνε καθόλου την ίδια προθυμία». ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση