Η σύνθετη αυτή εθνογραφική μελέτη της Καρπάθου εξετάζει διεξοδικά μια κοινωνία που φαντάζει κοντινή και συνάμα απόμακρη σε σχέση με τη δική μας, καθώς το σύστημα συγγένειας που τη χαρακτηρίζει, μοναδικό ίσως στην Ευρώπη, αναδεικνύει ορισμένες κρυμμένες ή λανθάνουσες πτυχές του δυτικού κόσμου. Πρώτα αναλύονται οι σχέσεις συγγένειας (με αφετηρία τις γαμήλιες στρατηγικές) και η άτεγκτη κοινωνική ιεραρχία που στηρίζεται σ' αυτές, έχοντας στην κορυφή της τις οικογένειες των πρωτότοκων (κανακάρηδων). Στη συνέχεια εξετάζεται η οικονομία των συναισθηματικών ανταλλαγών που διέπει τις σχέσεις συγγένειας, ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο παράγονται κοινωνικά -και διαμεσολαβούν την κοινωνική ιεραρχία- τα αισθήματα των δρώντων υποκειμένων, τόσο στο εσωτερικό της οικογένειας (μεταξύ γονέων και παιδιών, μεταξύ αδελφών) όσο και έξω απ' αυτήν (στις ερωτικές προτιμήσεις που οδηγούν στο γάμο). Τέλος, στη βάση αυτής της ανάλυσης, επιχειρείται μια κοινωνιολογική ερμηνεία ορισμένων ψυχαναλυτικών διαπιστώσεων σχετικά με την τάση να προτιμούνται ερωτικοί σύντροφοι ή υποψήφιοι σύζυγοι που είναι συνονόματοι με αγαπημένους συγγενείς.
Στην πορεία αυτής της μελέτης, ο Βερνιέ υπεισέρχεται στις μεγάλες θεωρητικές διαμάχες της ανθρωπολογίας και των κοινωνικών επιστημών: εκκινεί από τη δομιστική θεωρία της συγγένειας του Λεβί-Στρως για να επικρίνει τον αντικειμενισμό της, επεξεργάζεται και αξιοποιεί κεντρικές έννοιες από τη θεωρία της πρακτικής του Μπουρντιέ (συμβολικό κεφάλαιο, έθος κ.λπ.) και ελέγχει ορισμένες υποθέσεις του Φρόυντ και του Στέκελ σχετικά με την αιμομικτική επιλογή βάσει οικείων ονομάτων. Δοκιμάζει επί του πεδίου αναλυτικές μεθόδους και στατιστικές τεχνικές ιδιαίτερα τελεσφόρες όσον αφορά το αντικείμενό του και αρκετά γενικές ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν και σε άλλες περιοχές και κοινωνίες. Και, το κυριότερο, ξαναζωντανεύει στα μάτια του αναγνώστη έναν εντελώς ιδιαίτερο ελληνικό μικρόκοσμο, τον οποίο ο ίδιος φαίνεται να έχει γνωρίσει σε βάθος (όταν αναλύει, για παράδειγμα, με χιούμορ και καλή προαίρεση, τις λεπτές ερωτικές και γαμήλιες στρατηγικές που εκτυλίσσονται στους τοπικούς χορούς), και τον οποίο παρακολουθεί ώς την κατάρρευσή του (μέσα από τις διαδικασίες της ενσωμάτωσης στο ευρύτερο οικονομικό σύστημα και τα φαινόμενα της μετανάστευσης και του επαναπατρισμού).
Η σύνθετη αυτή εθνογραφική μελέτη της Καρπάθου εξετάζει διεξοδικά μια κοινωνία που φαντάζει κοντινή και συνάμα απόμακρη σε σχέση με τη δική μας, καθώς το σύστημα συγγένειας που τη χαρακτηρίζει, μοναδικό ίσως στην Ευρώπη, αναδεικνύει ορισμένες κρυμμένες ή λανθάνουσες πτυχές του δυτικού κόσμου. Πρώτα αναλύονται οι σχέσεις συγγένειας (με αφετηρία τις γαμήλιες στρατηγικές) και η άτεγκτη κοινωνική ιεραρχία που στηρίζεται σ' αυτές, έχοντας στην κορυφή της τις οικογένειες των πρωτότοκων (κανακάρηδων). Στη συνέχεια εξετάζεται η οικονομία των συναισθηματικών ανταλλαγών που διέπει τις σχέσεις συγγένειας, ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο παράγονται κοινωνικά -και διαμεσολαβούν την κοινωνική ιεραρχία- τα αισθήματα των δρώντων υποκειμένων, τόσο στο εσωτερικό της οικογένειας (μεταξύ γονέων και παιδιών, μεταξύ αδελφών) όσο και έξω απ' αυτήν (στις ερωτικές προτιμήσεις που οδηγούν στο γάμο). Τέλος, στη βάση αυτής της ανάλυσης, επιχειρείται μια κοινωνιολογική ερμηνεία ορισμένων ψυχαναλυτικών διαπιστώσεων σχετικά με την τάση να προτιμούνται ερωτικοί σύντροφοι ή υποψήφιοι σύζυγοι που είναι συνονόματοι με αγαπημένους συγγενείς.
Στην πορεία αυτής της μελέτης, ο Βερνιέ υπεισέρχεται στις μεγάλες θεωρητικές διαμάχες της ανθρωπολογίας και των κοινωνικών επιστημών: εκκινεί από τη δομιστική θεωρία της συγγένειας του Λεβί-Στρως για να επικρίνει τον αντικειμενισμό της, επεξεργάζεται και αξιοποιεί κεντρικές έννοιες από τη θεωρία της πρακτικής του Μπουρντιέ (συμβολικό κεφάλαιο, έθος κ.λπ.) και ελέγχει ορισμένες υποθέσεις του Φρόυντ και του Στέκελ σχετικά με την αιμομικτική επιλογή βάσει οικείων ονομάτων. Δοκιμάζει επί του πεδίου αναλυτικές μεθόδους και στατιστικές τεχνικές ιδιαίτερα τελεσφόρες όσον αφορά το αντικείμενό του και αρκετά γενικές ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν και σε άλλες περιοχές και κοινωνίες. Και, το κυριότερο, ξαναζωντανεύει στα μάτια του αναγνώστη έναν εντελώς ιδιαίτερο ελληνικό μικρόκοσμο, τον οποίο ο ίδιος φαίνεται να έχει γνωρίσει σε βάθος (όταν αναλύει, για παράδειγμα, με χιούμορ και καλή προαίρεση, τις λεπτές ερωτικές και γαμήλιες στρατηγικές που εκτυλίσσονται στους τοπικούς χορούς), και τον οποίο παρακολουθεί ώς την κατάρρευσή του (μέσα από τις διαδικασίες της ενσωμάτωσης στο ευρύτερο οικονομικό σύστημα και τα φαινόμενα της μετανάστευσης και του επαναπατρισμού).
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΓΕΝΕΣΗ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝBKS.0334239BKS.0334239ΒΕΡΝΙΕ ΜΠΕΡΝΑΡΒΕΡΝΙΕ ΜΠΕΡΝΑΡΛΑΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑΚατηγορία: ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑ •ΒΕΡΝΙΕ ΜΠΕΡΝΑΡ στην κατηγορία ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑ ISBN: 960-221-192-Χ Συγγραφέας: ΒΕΡΝΙΕ ΜΠΕΡΝΑΡ Εκδοτικός οίκος: ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ Μετάφραση: ΤΣΕΛΕΝΤΗ ΕΥΓΕΝΙΑ Σελίδες: 366 Διαστάσεις: 17Χ24 Ημερομηνία Έκδοσης: 2001 ΠΡΩΤΟΤΟΚΟΙ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΟΤΟΚΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΡΠΑΘΟ Η σύνθετη αυτή εθνογραφική μελέτη της Καρπάθου εξετάζει διεξοδικά μια κοινωνία που φαντάζει κοντινή και συνάμα απόμακρη σε σχέση με τη δική μας, καθώς το σύστημα συγγένειας που τη χαρακτηρίζει, μοναδικό ίσως στην Ευρώπη, αναδεικνύει ορισμένες κρυμμένες ή λανθάνουσες πτυχές του δυτικού κόσμου. Πρώτα αναλύονται οι σχέσεις συγγένειας (με αφετηρία τις γαμήλιες στρατηγικές) και η άτεγκτη κοινωνική ιεραρχία που στηρίζεται σ' αυτές, έχοντας στην κορυφή της τις οικογένειες των πρωτότοκων (κανακάρηδων). Στη συνέχεια εξετάζεται η οικονομία των συναισθηματικών ανταλλαγών που διέπει τις σχέσεις συγγένειας, ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο παράγονται κοινωνικά -και διαμεσολαβούν την κοινωνική ιεραρχία- τα αισθήματα των δρώντων υποκειμένων, τόσο στο εσωτερικό της οικογένειας (μεταξύ γονέων και παιδιών, μεταξύ αδελφών) όσο και έξω απ' αυτήν (στις ερωτικές προτιμήσεις που οδηγούν στο γάμο). Τέλος, στη βάση αυτής της ανάλυσης, επιχειρείται μια κοινωνιολογική ερμηνεία ορισμένων ψυχαναλυτικών διαπιστώσεων σχετικά με την τάση να προτιμούνται ερωτικοί σύντροφοι ή υποψήφιοι σύζυγοι που είναι συνονόματοι με αγαπημένους συγγενείς. Στην πορεία αυτής της μελέτης, ο Βερνιέ υπεισέρχεται στις μεγάλες θεωρητικές διαμάχες της ανθρωπολογίας και των κοινωνικών επιστημών: εκκινεί από τη δομιστική θεωρία της συγγένειας του Λεβί-Στρως για να επικρίνει τον αντικειμενισμό της, επεξεργάζεται και αξιοποιεί κεντρικές έννοιες από τη θεωρία της πρακτικής του Μπουρντιέ (συμβολικό κεφάλαιο, έθος κ.λπ.) και ελέγχει ορισμένες υποθέσεις του Φρόυντ και του Στέκελ σχετικά με την αιμομικτική επιλογή βάσει οικείων ονομάτων. Δοκιμάζει επί του πεδίου αναλυτικές μεθόδους και στατιστικές τεχνικές ιδιαίτερα τελεσφόρες όσον αφορά το αντικείμενό του και αρκετά γενικές ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν και σε άλλες περιοχές και κοινωνίες. Και, το κυριότερο, ξαναζωντανεύει στα μάτια του αναγνώστη έναν εντελώς ιδιαίτερο ελληνικό μικρόκοσμο, τον οποίο ο ίδιος φαίνεται να έχει γνωρίσει σε βάθος (όταν αναλύει, για παράδειγμα, με χιούμορ και καλή προαίρεση, τις λεπτές ερωτικές και γαμήλιες στρατηγικές που εκτυλίσσονται στους τοπικούς χορούς), και τον οποίο παρακολουθεί ώς την κατάρρευσή του (μέσα από τις διαδικασίες της ενσωμάτωσης στο ευρύτερο οικονομικό σύστημα και τα φαινόμενα της μετανάστευσης και του επαναπατρισμού). Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΓΕΝΕΣΗ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητάς μας. Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies. ΠληροφορίεςΡυθμίσειςΑπόρριψηΑποδοχή
Αναγκαία-Λειτουργικότητας: Τα αναγκαία cookies είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία της ιστοσελίδας μας επιτρέποντάς σας να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες της. Αυτά τα cookies δεν αναγνωρίζουν την ατομική σας ταυτότητα. Χωρίς αυτά τα cookies, δεν μπορούμε να προσφέρουμε αποτελεσματική λειτουργία της ιστοσελίδας μας.
Επιδόσεων: Τα cookies αυτά συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που ανώνυμα οι επισκέπτες χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα μας, για παράδειγμα, ποιές σελίδες έχουν τις πιο συχνές επισκέψεις.
Διαφήμισης: Αυτά τα cookies χρησιμοποιούνται για την παροχή περιεχομένου, που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντά σας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή στοχευμένης διαφήμισης/προσφορών ή την μέτρηση αποτελεσματικότητας μιας διαφημιστικής καμπάνιας. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουμε ποια ηλεκτρονικά κανάλια marketing είναι πιο αποτελεσματικά.
Αποθήκευση